microtarasheh

چگونه بفهمیم آیفونی که در دست داریم از مودم اینتل استفاده میکند یا کوالکام ؟

 

شاید در ظاهر آیفون های تولید شده در یک خانواده و مدل شبیه به هم باشند ; اما درنوع تراشه ی مودمی یا همان  IC base band  که وظیفه ی برقراری تماس و اتصال به اینترنت را دارد باهم متفاوت هستند که این خود باعث تاثیرگذاری به روی سرعت  LTE  می شود .

اپل در آیفون های  4S  تا 6  از مودم های  Qualcomm  استفاده میکرد که تصمیم گرفت در مدل های بعدی تجارت خود را بین  Intel  و  Qualcomm  تقسیم کند ; درنتیجه دو آیفون با آنتن دهی و سرعت  LTE  متفاوت ایجاد شد .

شرکت های مختلفی اقدام به تولید این تراشه ها کردند که در این میان اپل برای تولید محصولات خود ; از جمله آیفون های خانواده 7 ، 8 و آیفون ایکس از تراشه های اینتل و کوالکام استفاده کرده است .

مدتی پس از ورود آیفون 7 و 7 پلاس به بازار ; کاربران متوجه شدند که سرعت  LTE  آیفون ها باهم یکسان نیست و همین تفاوت بین آیفون ها ; شرکت  Cellular Insights  را برآن داشت تا با ترتیب دادن آزمایشی ، به تفاوت سرعت LTE آیفون های یک مدل پی ببرد .

نتیجه ی این آزمایش به اینصورت شد  :   

آیفون هایی که از مودم های  Qualcomm  بهره میبرند ; سرعت  LTE  بیشتر و عملکرد بهتری نسبت به آیفون هایی دارند که در آنها از مودم  Intel  استفاده شده است .

تفاوت این دو تراشه در سرعت های بالا و یا در مناطقی که ضعف سیگنال دارند محسوس تر است ; کاربرانی که در ایران هستند ممکن است متوجه این تفاوت نشوند . 

لازم به ذکر است که مودم های اینتل از مودم های کوالکام مقاوم تر هستند و دیرتر دچار مشکل و خرابی میشوند ; که این خود یک امتیاز بزرگ برای اینتل محسوب میشود .

البته ناگفته نماند که کمپانی اینتل سعی در بهبود مودم های خود داشت ; و توانست این تفاوت را به حداقل برساند ; طوریکه شکاف بین سرعت اینتل و کوالکام در آیفون های خانواده ی  X  به مراتب کمتر از خانواده ی  8   و  7 شده است .

 

در ادامه به بررسی آزماش انجام گرفته توسط  Cellular Insights  و شرح نتیجه ی آن  میپرددازیم . همراه ما باشید .

 

دو روش تشخیص مودم های اینتل و کوالکام :

به دو روش ( سخت افزاری و نرم افزاری ) میتوان فهمید که  IC Baseband  یا همان مودم آیفون شما  intel است یا  Qualcomm  .

روش اول سخت افزاری است که مستلزم باز کردن گوشی و بررسی مادربرد می باشد .

در آیفون های 7 و 8 با نگاه اول میتوان به تفاوت مودم ها پی برد ; چراکه مودم های  Qualcomm  بصورت مربعی و مودم های  intel  به شکل مستطیل هستند .

شناختن نوع مودم آیفون 10 نیز مشابه آیفون های 7 و 8 است ; با این تفاوت که پیدا کردن  IC Baseband  مستلزم جدا کردن دو طبقه برد است که قطعا هیچکدام از ما دلمان نمیخواهد برای پی بردن به نوع مودم آیفون مان ، گوشی را باز کنیم !

پس منطقی ترین راه ، راه دوم یعنی رفتن به قسمت تنظیمات است ; برای اینکار میتوانید هردو مسیر زیر را دنبال کنید :

 

1.   setting > General >About > Model

 

2.  Setting > About > Legal > Regulatory

 

در رابطه با آیفون 10 :

شماره مدل  A1865  نشانگر این است که اپل در آیفون شما ; از مودم  Snapdragon X16  از برند  Qualcomm   استفاده کرده است که تولید آن برای اپراتورهای  Verizon  و  Sprint  میباشد .

شماره مدل  A1902  نشانگر این است آیفون شما از مودم  Qualcomm  بهره میبرد و تولید آن برای کشور ژاپن می باشد .

شماره مدل  A1901  نشانگر این است اپل در این مدل از مودم های  XMM 748  ساخت شرکت  intel  استفاده کرده است ; لازم به ذکر است که در اکثر تولیدات خارج آمریکا از این مودم استفاده شده است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که تفاوت مودم های بکار رفته در آیفون X به اپراتورهای موجود در بازار مرتبط میشود ; زیرا هر اپراتور از مودم و آنتن خاصی پشتیبانی میکند ; بنابراین برای دوستانی که در ایران هستند تفاوت اپراتور فرق چندانی ندارد .

 

در رابطه با آیفون 8 :

نسخه ی  A1897  دارای مودم  XMM7480  ساخت کمپانی اینتل و نسخه ی  A1863  داری مودم ساخت کمپانی کوالکام است .

 

در رابطه با آیفون 7 :

نسخه ی  A1778  و  A1784  از تراشه های شرکت اینتل ; و نسخه های  A1661  و  A1660  ازتراشه های شرکت کوالکام بهره میبرند .

از آنچا که تفاوت در سرعت این دو مودم واضح تر از سری 8 و  X  بود ، اپل برای ایجاد برابری میان نسخه های یک مدل با مودم های متفاوت ; سرعت تراشه ی کوالکام را به سرعت انتقال اطلاعات توسط تراشه اینتل محدود کرده است . 

 

کوالکام یا اینتل ؟

آزمایش انجام شده توسط  Cellular Insights  جواب سوالمان را میدهد .

شرکت  Cellular Insights  آزمایشی را به روی دو نسخه آیفون  X ( نسخه ی اول شامل مودم اینتل و دیگری شامل مودم کوالکام ) که توان بارگیری  195  مگابیت برثانیه از طریق مخابراتی با ظرفیت  20  مگاهرتز را دارند شروع کرد . در طول آزمایش  عملکرد مودم ها در  LTE Band 4  که توسط شرکت های بزرگ مخابراتی استفاده میشود مورد بررسی قرار گرفت .

در این آزمایش ،  Cellular Insights  یک سیگنال  LTE  را از  85dB m  قوی شروع کرد و بتدریج آنرا کاهش داد  ; در ابتدا مودم ها تفاوت چندانی باهم نداشتند تا اینکه در  877dB m  ; مودم اینتل به   169  مگابیت در ثانیه کاهش یافت .

 

مقایسه مودم اینتل و کوالکاماز آنجایی که کاربران تفاوت بین این دو مدل را بیشتر در سیگنال های پایین ( جایی که هر dB m  مهم است ) حس کرده بودند ; بخش سیگنال های ضعیف را برای درک شهودی بیشتر بزرگنمایی میکنیم .در سیگنال های ضغیف ( کمتر از  120dB m- ) سرعت مودم کوالکام بطور میانگین  67%  بیشتر از مودم اینتل بوده است ; سرانجام مودم اینتل در  129dBm-  و مودم کوالکام در  130dBm-  ( تنها با اختلاف 1dBm ) به صفر رسیدند .

در مقایسه با آزمایشات سال گذشته ، اگرچه همچنان مودم های  Qualcomm سریعتر هستند ; اما  Intel  سعی در ارتقاء مودم های خود داشت و توانست تفاوت قابل توجهی که بین آنها وجود داشت را کاهش دهد .

 

 

 

 

شروع رقابت از آیفون 7

همونطور که گفته شد اپل بعد از خانواده ی آیفون  6  مودم های خود را از هردو شرکت اینتل و کوالکام تهیه کرد و آیفون 7 شروع رقابت این دو کمپانی بود .

در آزمایش مربوط به مقایسه این مودم ها توسط  Cellular Insights  ; نمودار زیر منتشر شد که میتوان فهمید مودم اینتل  xmm7360  آیفون  7  پلاس در  RSRP   بین  105dBm-  تا  110dBm-  افت میکند ; درحالیکه کوالکام در  RSRP  بین  108dBm-  تا  115dBm-  افت میکند . ( RSRP مخفف واژه ی  Reference Signal Received Power  به معنای قدرت دریافت سیگنال مرجع میباشد ) .

 

نمودار مقایسه مودم های اینتل و کوالکام آیفون 7از طرفی ، درحالیکه عملکرد اوج و سیگنال ضعیف مودم کوالکام در آن سال بهتر از سال گذشته بود ; سرعتی که  Cellular Insights  در مودم کوالکام بین  97dB-  تا  117dB-  مشاهده کرد درواقع کمتر از سال گذشته و بسیار کمتر از  intel  در همان سال جاری بود ( سال 2017 ) .

بدلیل اینکه ارائه دهنده مودم های سطح بالا در شبکه های  CDMA ( Verizon و sprit )  کار میکنند ; ترجیح اپل برای استفاده از مودم های کوالکام بوده است ; اما از آنجا که چندی بعد مودم  XMM7560  اینتل که از   CDMA  پشتیبانی میکند به بازار آمد ; دیگر اپل نیازی به کوالکام و درواقع اجباری در استفاده از مودم های کوالکام نداشت .

اپل به منظور استفاده از مودم های  5G  اینتل و همچنین مشکلات بوجود آمده بین اپل و کوالکام  ; این شرکت همکاری خود با  intel  را با قدرت بیشتری ادامه میدهد .

البته ناگفته نماند که اپل ممکن است اینتل را هم کنار بگذارد ; چراکه اخیرا اپل یکی از مدیران کوالکام را استخدام کرده و گفته میشود که وی درجال کارکردن به روی پروژه ای برای تولید مودم های خود است

 

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *