microtarasheh

دلایل داغ شدن آیفون چیست ؟  چه راهکار هایی جهت خنک کردن آن میتوانیم انجام بدهیم ؟

 

 

به جرات میتوان گفت موبایل های امروزی یک رایانه کوچک قابل حمل هستند که تقریبا نیازهای روزانه ی افراد رو برطرف میکنند . با این وجود از هیچ فن یا سیستم خنک کننده برخوردار نیستند .

پردازنده های بکار رفته در موبایل ( ARM ) بدلیل طراحی خاصی که دارند ; نسبت به پردازنده های  x86  انرژی کمتری مصرف و درنتیجه حرارت کمتری هم تولید میکنند ، به همین دلیل نیاز به سینک و یا فن های بزرگ جهت خنک کردن CPU ندارد .

کمپانی اپل ، آیفون های خود را طوری طراحی کرده است که در دمای 0 تا 35 درجه سانتیگراد ( 32 – 95 درجه فارنهایت ) عملکرد خوب و سریعی داشته باشد ; به همین دلیل اگر محصولات اپل در خارج از دمای قید شده قرار گیرند با مشکل مواجه میشوند .

در فصول گرم سال و در برخی مناطق ، شاهد دمای بالاتر از 35 درجه سانتیگراد هستیم ; درنتیجه علکرد گوشی شما ضعیف تر و کندتر میشود . پس بهتر است در وهله ی اول از داغ شدن آیفون مان چلوگیری کنیم . {  به قول معروف پیشگیری بهتر از درمانه 🙂  }  اما اگر بازهم موایلمان داغ شد جای نگرانی نیست ، درادامه راهکارهایی را معرفی میکنیم که به خنک شدن موبایلتان کمک شایانی میکند . همراه ما باشید

 

از کجا بفهمیم آیفون مان بیش از اندازه داغ شده ؟

 

زمانی که آیفون شما داغ شود ، خاموش شده و به هنگام روشن کردن پیغام  The iPhone Needs To Cool Down Before Use It  روی صفحه موبایل ظاهر میشود .

اگر آیفون شما در حالت Cool Down  قرار بگیرد بسیاری از عملکرد های اصلی دستگاه نیز به حالت کم مصرف تغییر میکنند و یا کاملا غیرفعال میشود که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. غیرفعال شدن فلاش دوربین بطور موقت .
  2. بدلیل وارد شدن دستگاه در شرایط کم انرژی ، ممکن است کیفیت تماس افت پیدا میکند .
  3. صفحه نمایش به کلی تاریک می شود و یا به کمترین حالت روشنایی در می آید .
  4. اگر گوشی شما در حالت شارژ بوده باشد ، شارژ دستگاه متوقف می شود .
  5. موقتا فلاش دوربین غیرفعال می شود .

 

 

برای جلوگیری از داغ شدن آیفون تان میتوانید اقدمات زیر را انجام دهید :

 

  1. هرگز گوشی آیفونتان را زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و سعی کنید آنرا در سایه نگهدارید .
  2. درواقع گرم شدن آیفون هنگامی که سخت افزار آن بیش از اندازه کار میکند رخ میدهد . اگر از برنامه هایی که نیاز به پردازش بالایی دارند مثل  GOOGLE MAP  و یا بازی هایی که گرافیک سنگینی دارند استفاده میکنید ، حتما آیفون خودرا در سایه قرار دهید و اگر داغ شد وارد  Control Center  شوید و  Air Plan Mood  را فعال کنید تا امکاناتی مثل  blut , WiFi , آنتن و …  را غیرفعال شوند. چراکه جستجو برای سیگنال در مکان هایی که ضعف سیگنال دارند میتواند منجر به داغ شدن شود .
  3. اپل در نسخه های بروزرسانی خود سعی میکند تا حدامکان مشکلاتی که کاربران به آنها برخورد کرده اند ( ازجمله داغ شدن گوشی موبایل ) را برطرف کند . حتما مطمئن شوید که آخرین بروزرسانی نصب است . برای این منظور میتوانید از طریق مسیر  Setting > General > Software updates  اقدام به آپدیت سیستم عامل خود کنید .
  4. در مکان های خنک اقدام به شارژ کردن گوشی خود کنید . مکان های گرم به داغ شدن موبایل شما کمک میکند .
  5. توجه کنید که از سیم های شارژر رسمی اپل برای شارژ شدن باتری گوشی استفاده کنید ;  چراکه سیم های جعلی و تقلبی سبب داغ شدن باتری می شوند .
  6.  Background refresh  را خاموش کنید ;  این برنامه بطور مرتب برنامه های موبایل شما را بروزرسانی می کند و در این حین از باتری و CPU استفاده میکند که موجب گرم شدن گوشی میشود( حتی آنهایی که ازشون استفاده نمیکنید ) ; بنابراین به محض باز کردن برنامه ها با مطالب جدید مواجه خواهید شد ; پیشنهاد ما به شما این است که در روزهای گرم سال ، به بخش تنظیمات بروید و آن را خاموش کنید که موجب داغ شدن موبایلتان نشود . برای اینکار وارد  Setting > Buttery  شوید . در آنجا اپلیکیشنی که باتری زیادی را مصرف میکند را شناسایی کنید . اگر احتیاجی به آن ندارید آنرا حذف کنید و یا با یک برنامه مشابه دیگر جایگزین کنید
  7. نور دستگاه را زیر  50%  قرار دهید چون درغیراینصورت سبب افزایش حرارت می شود

 

 

 

 

برای خنک شدن موبایلتان کارهای زیر را انجام دهید :

 

اگر آیفون شما داغ شد شما باید هرچه سریعتر درصدد خنک کردن آن باشید ; البته نه به این معنا که موبایلتان را در یخچال بگذارید و یا آن را به یک لیوان سرد بچسبانید !!! چون دراینصورت نه تنها کمکی به رفع مشکل نمیشود بلکه ضررهای احتمالی را نیز در پی دارد .

در این لحظه آرامش خود را حفظ کنید و مراحل زیر را انجام دهید :

 

  1. هنگامی که دمای موبایلتان بالا رفت و با پیغام  The iPhone Needs To Cool Down Before Use It  مواجه شدید ، در قدم اول قاب محافظ گوشی را دربیاورید . قاب فلزی گوشی شما ملانند یک سینک گرمایی کار میکند و زمانیکه دستگاه شما داغ شود گرمای اضافی بوسیله ی این پوسته ی خارجی به محیط بیرون پخش میشود که وجود قاب محافظ مانع از انتقال گرمای اضافی به محیط میشود . درنتیجه بهترین کار که درآوردن قاب بهترین اقدام است .
  2. اگر آیفون شما درحال شارژ است ، سریعا آن را از برق بکشید. چراکه شارژ دستگاه منجر به افزایش گرما میشود .
  3. اقدام موثر بعدی ، خاموش کردن برنامه و ویژگی هاست . بعنوان مثال بلوتوث و سرویس های موقعیت مکانی ( GPS ) خودرا خاموش کنید . بلوتوث را برای مدت طولانی روشن نگه ندارید . میتوانید از Control Center آن را خاموش کنید . همچنین استفاده از  GPS  نقش مهمی در گرم شدن گوشی دارد . از مسیر زیر میتوانید آن را خاموش کنید  Setting > Privacy > Location > Off
  4. همچنین میتوانید با دوبار کلیک به روی صفحه ی اصلی موبایل ، برنامه هایی که باز کرده اید را ببندید تا انرژی کمتری مصرف شود و خنک شدن گوشی کمک کند . معمولا این اقدامات بالا منجر به خنک شدن موبایلتان می شود و هیچ آسیبی در پی نخواهد داشت .
  5. اگر علی رغم انجام اقدامات بالا ، همچنان گوشی شما داغ بود ، موبایلتان را خاموش کنید و در جایی خنک دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید .

 

 

نکات دیگر …

 

ریستور آیفون در حالت DFU :

اگر داغ شدن گوشی آیفون شما دائمی است ، احتمالا یک مشکل نرم افزاری جدی وجود دارد که برای رفع آن باید آیفون تان را ریستور ( Restore ) کنید . برای اینکار گوشی خود را به حالت  DFU  برده و گوشی خودرا ریستور کنید .  البته قبل از انجام اینکار حتما از اطلاعات خود نسخه پشتیبان ( Back Up ) تهیه کنید زیرا در حین فلش کردن ، تمامی اطلاعات شما پاک خواهد شد .

درصورتی که بعد از  Restore  آیفون در حالت  DFU  ، همچنان با مشکل داغ شدن مواجه شدید ;  ایراد موجود سخت افزاری بوده و لازم است به یک متخصص تعمیرات موبایل آیفون مراجعه کنید .

 

گاهی ممکن است هوای بیرون خیلی گرم نباشد ولی همچنان آیفون شما داغ کند ; در این لحظه بهترین اقدامی که میتوانید انجام دهید این است که به تنظیمات خود بروید و بفهمید کدامیک از برنامه های شما سبب بروز این مشکل شده است چراکه یک برنامه مخرب ، فشار زیادی بر  CPU  وارد شده و باعث داغ شدن آن میشود درنتیجه خیلی دور از انتظار نیست که گرم شوند ، به همین دلیل پیدا کردن نرم افزار مخرب و غیرفعال سازی و یا حذف آن بسیار به شما کمک میکند

با طی کردن مسیر  Setting > Privacy > Analytics > Analytics Data  ، لیستی از داده های تحلیلی مشاهده میکنید . اگر در این لیست نام برنامه ای را بارها و بارها بطور غیرمنطقی مشاهده کردید
، آن برنامه مخرب است ; و بهتر است آن را غیرفعال و یا حذق نصب کنید .

 

 

توجه کنید که …

گرمای ناشی از لمس طولانی مدت اهمیتی ندارد مگر اینکه به دلایلی که در بالا گفته شد بیش از اندازه گرم شود .

یک توصیه ای که خالی از لطف نیست : سعی کنید دستگاه‌های خود در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، مخصوصاً اگر صفحه‌نمایش به سمت نور قرار گرفته باشد . زیرا رنگ‌های تیره، گرمای بیشتری به خود جذب می‌کنند.

 

خب همراهان گرامی …

در این مقاله، به بررسی دلایل و راهکارهای داغ شدن آیفون پرداختیم . مطالب و راهکارهای بیان شده در این مقاله درمورد آیپد نیز صدق میکند . هرگونه سوالی را میتوانید در قسمت دیدگاه ها بپرسید . کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ میدهند .

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *